Fortsätt till huvudinnehåll

Reclaim the undervisningstiden (2): en gymnasieelev talar ut!

Följande insändare publicerades i DN idag (tack, Svante Lovén, för tipset). Skribenten heter Erik Brandt, är 17 år gammal, och går på gymnasiet:
"Är vi förvånade?
Jag som har gått två år på gymnasiet förstår inte hur vi kan vara så förvånade över Sveriges resultat i Pisa-undersökningen. Ingen verkar vilja erkänna sitt ansvar. Oppositionen skyller på regeringen och regeringen skyller på oppositionen, men jag som elev vet att problemen inte kan lösas med förstatligande av skolan eller någon skolbetygsreform.
Problemet är att svenska elever i stor utsträckning är lata, odisciplinerade och bortskämda. Det är coolt att vara den som inte har någon aning vad han/hon ska göra efter en genomgång och att inte fatta något på provet.
Jag är trött på att sitta i en klass där de stökiga eleverna verkar ha mer makt än läraren.
Är felet elevernas? ja delvis, men samtidigt ligger en stor del av skulden hos lärarna som blundar för problemen och inte vågar ta auktoriteten, och hos föräldrar som verkar ha slutat att uppfostra sina barn.
Politikernas felsteg i det hela är att de har misslyckats med att uppmärksamma problemet. Att en internationell undersökning ska behövas för att vi ska inse att vi har genomgått en historisk försämring i skolan är pinsamt.
Jag är uppriktigt oroad över att det är mina klasskamrater som ska bygga ett framtida Sverige. Jag skulle inte vilja att mina barn skulle gå i en skola där ens energi och kreativitet ska bli bestulen av barn med brist på disciplin, barn vars föräldrar tror att det är skolans sak att uppfostra ens barn.
Lärare måste börja använda den auktoritet de faktiskt har rätt till. Det ska inte gå att glida genom skolan utan att det straffar sig på något sätt. Om en elev inte sköter sig, släng ut den och ge den frånvaro. Barnen kommer inte att ändra sig förrän de ser konsekvenserna av att de inte sköter sig.
I Sverige är attityden att vad man än gör så klarar man sig ändå på ett eller annat sätt.
Erik Brandt, 17 år"
Som lärare hör jag Eriks S.O.S.. Han vill ha - och har rätt till - studiero i skolan men får det tydligen inte. Jag känner inte alls Erik Brandt personligen och vet inte heller vilken skola han går på. Detta är dock inte heller det viktiga. Det viktiga är hans ärende och hans unika inifrånperspektiv.

Eriks perspektiv är behövligt då vi diskuterar skola och lärande, och hans text redovisar en befriande klarsyn (även om Erik möjligen har en viss övertro till den enskilda lärarens makt). Undervisningstiden behöver återerövras, men för att detta ska kunna ske krävs - med rektor Jan Jönssons ord - en attitydförändring i förhållande till skolan, lärande och lärare - på flera samhällsnivåer.

It takes a village to reclaim the undervisningstiden!




(På mobiltelefonen, klicka här).

OBS. Notera den avancerade rytmen i denna sång. Symboliken är slående. Här fordras det adekvat skolning, trägen övning, samarbete samt koncentration för att kunna vara med. Uppdraget är krävande - men det går.

Uppdaterat: Helena von Schantz skriver att "Tiden i skolan för undervisning måste få bli helig".



Kommentarer

  1. Den där insändaren klippte vi ut här. Lämpligt diskussionmaterial både i lärarrummet och i klassrummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra idé! Ska nog göra samma sak själv.

      Radera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…