Fortsätt till huvudinnehåll

Fixa och trixa


Om någon timme drar vi i väg till biografen med våra EK1:or för att se på filmen Dunkirk. Just nu håller jag på och läser på lite grann, så att jag har en viss förförståelse vad gäller de historiska skeendena. Måste erkänna att det kan behövas.

Så fort man gör något som går lite utanför ramarna behöver man dock fixa och trixa litet. I detta fall blir en annan klass tyvärr lidande just i dag, men då får man sätta upp ett anslag på dörren (så sent som förra året gick det oftast att lösa dylika situationer genom att göra något inlägg i någon facebook-grupp, men numera har inte ens alla elever facebook).

Jag sätter min förtröstan till att de kan läsa min handstil. Texten de ska jobba med läste vi noggrant tillsammans på förra lektionen. Nu gräver vi lite djupare.



Kommentarer

  1. Den där uniten är en av de absolut bästa i Blueprint. Går att göra massor av det. Kul att se att någon annan också använder det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bra? Jag hittade även en kort intervju med LS på Youtube som vi nu har tittat på: https://www.youtube.com/watch?v=xdIy_6nLX_w . Utöver detta finns det givetvis mängder av ytterligare texter om honom på nätet.
      Samhällsläraren på vårt program och jag ska driva detta lite till då vi ska prata om/diskutera hemlöshet samt samhällsproblem som knyter an till detta.

      Radera
    2. Berätta gärna vad du gör med detta, Magda!

      Radera
  2. Jag börjar nästan alltid med Funeral Blues, men kör den helt ljuvliga versionen från Four Weddings...

    Vi pratar om hemlöshet, vem blir det, varför, finns det lösningar, vi läser och diskuterar artiklar ur något tummat ex av The Big Issue in the North... ser bilder av hemlösa barn i London för 100 år sedan och jämför med hur det ser ut idag (inte så mycket bättre, alltid...), på Youtube finns det ett bra bokprat (2 delar) där LS berättar om hur h a n hamnade på gatan och hur han tog sig därifrån...
    ... och sedan plockar vi upp tråden från barnen i London på 1800-talet... funderar kring hur deras liv kan ha tett sig, läser utdraget ur Oliver Twist... och därifrån har vi ibland hamnat i samtal om trafficking, om ensamma flyktingbarns utsatthet...

    Avsnittet innehåller många bra uppgifter - inte minst kring skrivande...

    Avslutar med "Fear and Consumption" och ser Youtubeklipp (i st f CD-spåret till boken) från "Bowling for Columbine" där Manson intervjuas...

    Och till slut, when all is said and done ,ser vi ofta just "Bowling..." och samtalar kring utanförskap och vad det kan göra med människor...

    Jag är ibland kluven till huruvida kursbok, eller egenproducerat material, är bäst - men den där uniten och allt man kan göra runt den är ett skolexempel (pun intended ;)) på hur dessa två storheter kan förenas. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…