Fortsätt till huvudinnehåll

Om kanon, Hamlet och alla de andra


Jag hade besök av en lärarstuderande här om dagen som ville intervjua mig. Han ska bli svensklärare och hade fått till uppgift att avlägga ett besök ute i "verkligheten", och i fokus stod såväl läraruppdraget som mer konkret hur jag jobbar med skönlitteratur och andra texter tillsammans med eleverna. Hans egen bakgrund är att han är litteratur- och filmvetare, och kanske just därför verkade det glädja honom särskilt när jag berättade om hur jag jobbar med en del verk som annars av somliga kan betraktas som "tunga", exempelvis Hamlet och Kallocain. Personligen är jag annars inte odelat för tanken på att vi ska låta oss begränsas av en "kanon" - det tillkommer ju också nya verk som annars inte skulle få bli föremål för samtal i våra klassrum (däribland Förr eller senare exploderar jag, som jag själv har kommit att bli mycket förtjust i).


Hamlet är verkligen något helt speciellt i min värld. Till idag har mina åk 3:or läst akt 2, och på lektionen ska vi även läsa ett utdrag ur Kent Hägglunds fina William Shakespeare: En man för alla tider. Jag har redan utarbetat ett gäng frågor till såväl akt 2 som utdraget ur Hägglunds text, och då får vi se var vi sedan hamnar. Det är i samtalen, eleverna emellan samt eleverna och mig emellan, som det händer.

Bland frågorna till akt 2:
"Hitta en mening med såväl metafor som antites där Polonius på ett mer prosaiskt sätt hade kunnat säga: Vi ska ta reda på sanningen, om än genom att använda lite ”alternativa” tillvägagångssätt."

Bland frågorna till Hägglunds text:
 "S. 124-125  Konceptet ”based on a true story” är ingalunda nytt. Förklara hur det enligt KH var redan på Shakespeares tid."
 Att sedan Danmark generellt beskrivs i förödande ordalag i pjäsen får jag bjuda på. Hamlet hade ju sina anledningar till att tycka som han gör. I övrigt gör ju inte heller den danska regeringen några anspråk på att vara nummer ett i världen; det räcker med att vara nummer två:



PS. Tips till den som tittat på denna video är sedan att även titta på Tysklands (sök på "America first, Germany second). Tack till Åsa Söderström för tipset!

Kommentarer

  1. Och varför inte sen titta på Finland second där Danmark beskrivs som "Stupid Sweden"? 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj,muggar de gräl, här inom Norden? 😀

      Radera
  2. F ö, intressanta frågor kring Hamlet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…