Fortsätt till huvudinnehåll

Alla klarade grammatikprovet - get happy!


Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur det gått till. Men faktum är att vid det nyligen genomförda grammatikprovet i en åk 2 klarade alla minst E. Rätt många klarade till och med C, och ett helt gäng fixade ett B.

Detta är i vanliga fall ingen högpresterande klass i svenska (och förra året fick jag hålla på med tre omprov innan alla var i land). Hur är detta möjligt? Jag är glad och förbryllad - och glad!

Provet var annars inte jättelätt. Exempel på uppgifter:

  1. Ta ut finita verbet samt fundamentet i följande mening (hämtad ur romanen Förr eller senare exploderar jag som vi läser parallellt med grammatikstudierna): "Risken att bli ett lik var ungefär 1:1 i den här boken."
  2. Ta ut huvud- och bisatser i följande mening. Markera även huvud- och bisatsinledare: "Varje försök att fejka normal social interaktion blev bara nedslående, eftersom det var så skriande uppenbart att alla jag talade med i resten av mitt liv skulle känna sig pinsamt berörda och nervösa i min närhet."
  3. Ta ut (de utbyggda) nominalfraserna i följande mening: "Du har aldrig sett en baby växa upp och bli en skärpt ung bokläsare med en förkärlek för dåliga teveprogram."
Jag har vid flera tillfällen skrivit om min grammatikundervisning och HÄR finns filmen som sammanfattar undervisningen. 

MEN NU tycker jag att vi lyssnar till Judy Garland (det finns så klart även en dansvideo, fast - bear with me - den är inte riktigt min smak). Get happy:




Kommentarer