Fortsätt till huvudinnehåll

"Dom" dominerande även i finlandssvenskan


Argumenten mot "dom" förefaller alltmer malätna. Man bör känna sina begränsningar, och för egen del måste jag erkänna att jag inte har stenkoll på exempelvis finlandssvenskan. Jag nämnde finlandssvenskan i min debattartikel därför att jag var medveten om att det kunde finnas inslag i den dialekten som skulle kunna användas som invändning mot tesen att "dom" snart är allenarådande i talspråket:



Av just den anledningen blev det extra intressant att ta del av Olle Josephsons artikel i söndagens SvD där han utreder just denna fråga. Han inleder sin text med en retorisk fråga vilken han sedan besvarar själv: "Finlandssvenska dialekter – är det ett udda språkspaltsämne? Nej då, i pågående de-dem-dom-debatt har de blivit högoktanigt bränsle." Tesen i resten av Josephsons text framgår sedan med all tydlighet av rubriken "De och dem snart borta även i finlandssvenskan".

Adverbialet "snart" är givetvis ett relativt begrepp. Snart är det jul, och snart är det dags att införa "dom" som fullvärdigt alternativ till "de" och "dem". Jag upprepar att detta även kommer att lösa problemet som allt flera har med att skilja på "de" och "det" när de skriver.

Snart!

Kommentarer

  1. Jag fascineras av att du ägnar så mycket tid åt en enda (i mina ögon inte särskilt viktig) skriftspråksfråga. Men det är ju det som gör världen spännande, mångfalden ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vad ska man säga? Det är ju verkligen en väldigt marginell företeelse vi talar om här. Ändå är den väldigt prestigeladdad. Det blir bra att få ordning på den snart.

      Radera

Skicka en kommentar