Fortsätt till huvudinnehåll

The new black


I senaste numret av Lingua, Språklärarnas riksförbunds tidning, har jag med en artikel som handlar om poängen med att läsa helklassuppsättningar: "Whole class novels is the new black". Artikeln är baserad på min föreläsning på språkkonferensen Språk så in i Norden som hölls i Stockholm för någon månad sedan.

Jag tänker inte sammanfatta artikeln här. Med årets NP, engelska 6-uppsatser,  i alldeles färskt minne skulle jag dock vilja säga att jag bara ytterligare stärkts i min uppfattning och tes att elever behöver både utmanas och guidas i sin läsning av skönlitterära verk. Väldigt många elever underkänner skolans undervisning därför att den exempelvis inte lär dem hur man betalar sina räkningar, köper hus eller uppfostrar sina framtida barn. Elever som annars håller hyggligt hög svansföring i termer av vilka prestigeutbildningar de ska in på sedan kan säga att det känns onödigt att veta när andra världskriget slutade ("ännu ett årtal att skulle memorera") och att romaner som skrevs på 1940-talet är "omoderna" därför att, ja, därför att de skrevs på 1940-talet. Perspektivet är extremt kortsynt och utilitaristiskt till sin karaktär.

Nu är ju ungdomar som de är, och det har "de" nog alltid varit. Fast då är ju poängen att vi som lärare och som skola inte ska låta oss luras så att vi också blir extremt kortsynta och väljer det enkla och lättsmälta före det svåra och mer komplexa. För oss alla gäller att det mest förödande som nog skulle kunna hända oss vore ifall vi aldrig utmanades att kliva ur vår bekvämlighetszon: att anstränga oss, att pröva nya perspektiv, att tänka nya tankar. Detta gäller därför även vilka böcker vi ger våra ungdomar i händerna och vad vi förväntar oss att detta ska leda till. För det ska väl leda till någonting?

Är du inte redan medlem i Språklärarnas riksförbund, kanske det är dags att bli det? Då får du Lingua gratis. Det är givetvis inte bara jag som skriver där (en oerhört underdrift, i själva verket!), utan tidningen innehåller mycket matnyttigt för olika smaker. Information om hur du blir medlem eller betalar medlemsavgiften (250 kr/kalenderår, halva priset för studerande) hittar du HÄR.


Kommentarer

  1. Utmärkt artikel i Lingua. Litteraturundervisningen ger bestående mervärden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Åsa! Ja, bra böcker och bra samtal om d.s. handlar ju inte "bara" om klinisk analys av språk och form utan innefattar ju även väldigt mycket livskunskap på olika plan (undrade allvarligt om de som för några år sedan förordade just livskunskap som ett särskilt ämne i skolan hade någon aning om vad vi till stor del håller på med i både svenskan och engelskan?).

      Radera

Skicka en kommentar