Fortsätt till huvudinnehåll

Lästips!


Det är mycket bra som skrivs. Igår läste jag det fantastiska porträttet "Min svensklärare & Raoul Wallenberg" av Anna Gidgård. Ingressen: "Anna Gidgård kunde inte glömma sin gymnasielärare i svenska. Hon som var så inspirerande. Och så mobbad. Efter 30 år tog Anna kontakt - och fick höra en osannolik historia om krig, civilkurage och en aldrig sviktande kärlek till språket."



Parallellt har jag precis läst klart klassikern Lord of the Flies av William Golding. Tänk att man fortfarande efter närmare tio genomläsningar kan fastna för en bok på ett delvis nytt sätt? Utöver att jag än en gång finner anledning att imponeras över det rika språket var det i synnerhet modet hos Ralph och Piggy som denna gång gjorde intryck på mig. Till att börja med framstår Ralph som vilken ordinär grabb som helst, och han ser ingen anledning att inte hämta lite poäng hos de andra grabbarna genom att förråda Piggy och kalla honom vid öknamn. Allt eftersom börjar han emellertid inse vilken vän och vilket stöd han har hos sin omtänksamma, intelligenta, astmaplågade, närsynte och fetlagde vän Piggy. 
   Konflikterna inte minst i förhållande till Jack är på riktigt, och de är på liv och död. En fantastiskt berättelse, komponerat på ett ytterst skickligt sätt, som talar rätt in i vår tid, rätt in i varje tid. 


Kommentarer