Fortsätt till huvudinnehåll

Matchen: försnack, snack och eftersnack


Igår var jag med två av mina döttrar på den lokala puben i Vänersborg och kollade på Matchen. Det var fullpackat och rätt omgående insåg jag att jag åtminstone delvis hade haft helt felaktiga förväntningar innan jag kom dit. Givetvis. Halvnördig som jag är när det gäller stora fotbollsmatcher vill jag inte gärna missa försnacket med analyserna, taktikgenomgångarna, intervjuerna och reportagen. Det var dock bara för mig att se mig omkring: hit gick man inte bara för att kolla på fotboll utan för att umgås, skratta, skräna, äta och dricka. Hur kunde jag glömma detta? Här skötte man själv försnacket.

När sedan det var dags för nationalsången höjdes volymen på alla tv:n. Dramaturgin är väl inarbetad. Någon som hade fått lite extra innanför västen ställde sig upp på stolen och kompenserade med besked för Zlatans vanliga tystnad. Spelarnas sammanbitna ansikten speglade mångas känslor. Hur skulle det gå?

När sedan matchen först var i gång höll engagemanget hos pubgästerna en hög nivå. Mål och missar kommenterades högljudd och de första 80 minuterna, då det gick det bra för Sverige, hade jag dessutom löpande kontakt med ett par av mina elever via sociala medier. En och annan glirig kommentar trillade in i mobiltelefonen rörande danskarnas uppenbart bristfälliga förmåga till målproduktion.

Sedan gick det som det gick, och de svenska försvararna blev allt tröttare i benen och huvudet. Någon tappade bort sin gubbe vid ett danskt hörna, och plötsligt stod det 2-1. Den tystnaden som uppstod i lokalen under några tiondels sekunder var förvånande och talande! Som på en given signal tog sedan bullret över igen och de sista tio minuterna var allt annat än tråkiga.

Vad gäller resultatet finns det ju lite delade meningar så här efteråt. Kvällen som sådan var dock väldigt trevlig, och det var definitivt kul att vara iväg med sina döttrar så här. Även den mindre fotbollsintresserade hade nog gillat detta. Nu väntar ett par dagar på jobbet där Matchen samt ett och annat domslut med all säkerhet kommer att ventileras och diskuteras. Zlatans mål och Zlatans armbåge.

Försnacket inför nästa och avgörande Match på tisdag kommer vi helt säkert att till stor del sköta själva.




Kommentarer