Fortsätt till huvudinnehåll

Semikolonet har X-faktor


"Jo, men jag tyckte väl det fanns någonting i luften!", som min kollega uttryckte det då jag nämnde att det ju är semikolonets dag idag. Och så är det; eller så borde det vara, tycker jag. Som Jessica Gedin benämner det i inledningen till dagens utgåva av Spanarna: "semikolonet - denna stjärna till skiljetecken". Ett extra kuriosum i år är att dess skapare, den italienske typografen och boktryckaren Aldo Manuzio, dog för exakt 500 år sedan, närmare bestämt 1515.

Jag minns ju hur man fick anstränga sig lite extra på den gamla skrivmaskintiden ifall man önskade åstadkomma ett semikolon. Idag kostar det inget extra; det ligger i själva verket på samma nivå som då man vill skriva exempelvis parentes eller frågetecken: man får trycka ner en annan tangent samtidigt för att det ska bli av, men det är ju inget besvärligt eller svårt.

Låtom oss alltså förenas och använda semikolonet. Rätt använt skänker det lite stjärnglans över de flesta texter. Det har med andra ord lite X-faktor. 



Extra: Missa inte Jonas Thentes text om just semikolonet i dagens DN.


Kommentarer