Fortsätt till huvudinnehåll

Podcast om motivation och ansvarsfördelning

Imorgon ska jag spela in en podcast ihop med tre elever som går i åk 3 på gymnasiet. I fokus är följande tre frågor som de fått med sig att fundera över inför samtalet:
  • Vad motiverar dig att göra bra ifrån dig i skolan?
  • Hur skulle du beskriva skolans/lärarnas ansvar när det gäller detta (att du blir motiverad och gör bra ifrån dig?
  • Hur skulle du beskriva ditt eget ansvar?
Jag har sett fram emot detta samtal ända sedan vi bestämde det förra veckan. För ett tag sedan hade jag ju en serie här på bloggen som jag kallade för "En kollega tänker till", och omedelbart efter den avslutats föddes idén att göra något likartat med ett gäng elever. Det fick inte bli en allt för krävande uppgift, dock, och då bestämde jag mig för att det ju vore kul att prova på podcast-formatet. 

Med tanke på vilka dessa elever är, är jag säker på att vi ska lyckas få till stånd ett intressant samtal med god puls. Håll till godo!

Kommentarer