Fortsätt till huvudinnehåll

6:1 är framtidens melodi

Jag hamnade bakom två pelare igår kväll på Smyrnakyrkan i Göteborg. Det gjorde dock inget. Nästan två tusen personer hade samlats för att lyssna till Tomas Sjödin i samband med att hans nya bok släppts, och det kändes som en förmån att över huvud taget få plats.

Boken han precis släppt heter Det händer när du vilar, och tesen han driver däri är att den regelbundna vilan är en förutsättning för kreativitet, kärlek och arbete. Efter 5:2 kommer 6:1: arbeta sex dagar, vila en. "Kom ihåg var ni hörde det först", tipsade han sina åhörare om, med glimten i ögat).



Tomas Sjödin är en ofta anlitad föreläsare, och själv har jag hört honom vid ett flertal tillfällen på radio (Sommar i P1, nyårsafton för ett par år sedan, m.m.).

Några brottstycken ur gårdagens föredrag (ej ordagrant återgivet):

  • "Jag sjunger inte långsamhetens lov, utan tempoväxlingarnas".
  • Stress är en tickande bomb i vårt samhälle. Vila motverkar stress.
  • Att vila är en plikt. I Dekalogen ingår det som ett budord efter dem som syftar till att värna om heligheten och kärleken (har möjligen judarna varit ett framgångsrikt folk just på grund av detta?)
  • Att resa på solsemester för att återhämta sig kan ej vara Lösningen för alla, för i så fall vore det en odemokratisk lösning (bara en liten minoritet av jordens befolkning har råd med sådant).
  • Det behövs mod för att bara lägga sig på sofflocket och vila.
Personligen tycker jag om att vila och känner aldrig dåligt samvete för att göra ingenting. Detta föredrag var med andra ord vatten på min kvarn. Jag hoppade aldrig på  5:2, men 6:1 har jag alltid gillat.

Tomas Sjödin




Kommentarer