Fortsätt till huvudinnehåll

Selektivt läsande

I nyhetsartikeln "Vad ett stökigt skrivbord säger om dig" i DN hämtar jag stöd för det jag gärna vill höra. Den första delen stämmer nog in på en del, tänker jag, medan textens andra del redovisar forskningsrön som bekräftar vad jag redan visste:
Ett andra experiment visade dock att det kan finnas fördelar med att arbeta i kaos. I experimentet placerades en försöksgrupp i ett stökigt rum och en annan i ett prydligt. Uppdraget var att tänka ut nya användningsområden för pingpongbollar.
De som befann sig i det stökiga rummet kläckte betydligt mer kreativa idéer än jämförelsegruppen i rummet där ordning rådde – åtminstone enligt de två oberoende personer som fått i uppdrag att bedöma förslagen.
 Bra med forskning.



(Någon uttryckte att det verkar vanvördigt med Lärarleget i gardinen, men jag vet inte...?)



Kommentarer