Fortsätt till huvudinnehåll

Calm down, dear!


När jag tittar på nedanstående debatt i House of Commons får jag plötsligt perspektiv på en och annan av mina egna lektioner. Jag undrar: är jag själv för lättstörd när jag undervisar och har jag felaktiva förväntningar på mina elever när jag tycker att de får lära sig att lyssna till varandra?

Hur som helst beter sig dessa herrar och damer som en stor skolklass och kulturskillnaden mellan Riksdagen och House of Commons är gigantisk. Så här på avstånd känns det bara underbart komiskt. Dock håller även premiärminister David Cameron på att tappa tålamodet efter ett tag (och talmannen är inte alls road!).  :D

Kommentarer

  1. Det var en häftig och väldigt skicklig debatt, Henrik. :)
    Jag lägger också stor vikt vid att eleverna lyssnar på varandra. Det är bra för ämnet, men det är framför allt bra för tryggheten, trivseln och moralen i klassen. När det är debatt däremot, (senast handlade det om dödsstraffet) då kan det gå livat till även i mitt klassrum. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det gäller att skilja på debatt och "vanliga" lektioner. Svårigheterna uppstår när debattonen blir den vanliga tonen, och när det blir viktigare att vinna debatten än att vinna nya insikter. Då kan man (jag!) lik Cameron och talmannen tappa tålamodet.


    Men åter igen: i lagom doser verkar ju detta livgivande. Min dotter tyckte spontant att politik ju verkar roligt när det blir så där.:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar